Home Zwanger Deze 11 dingen had ik willen weten toen ik moeder werd

Deze 11 dingen had ik willen weten toen ik moeder werd

by Judith

Moeder worden. Goh. Dat was me wat. Wat vond ik het prachtig en verschrikkelijk tegelijkertijd. Ik rolde van de ene in de andere verbazing (waarom had niemand me dit verteld?!), moest ontzettend veel leren en maakte me vaak onnodig druk. Hopelijk heb jij dit door het lezen van dit artikel ietsiepietsie minder. 

  1. hhou Kraamweek
    Ik zal je verklappen: ik was een wrak tijdens mijn eerste kraamweek (klik!). Mijn lichaam liet me meedogenloos in de steek en dat had ik totaal niet zien aankomen. En ook al kan het bij jou heel anders lopen (er zijn gelukkig ook vrouwen die er best goed aan toe zijn in die eerste week), zou ik voor de zekerheid zowel mezelf als mijn partner een beetje geestelijk voorbereiden. Houd er rekening mee dat je de eerste week voornamelijk in bed ligt en zeker de eerste dagen op dezelfde etage verblijft. Dat is echt beter voor je.
  2. Herstellen kost tijd
    Negen maanden op, negen maanden af. Je hoort de uitspraak waarschijnlijk vaker dan je lief is, maar het is wel echt zo. Zowel op lichamelijk als op mentaal gebied ben je niet binnen een maand de oude. Ik was tot een half jaar na mijn eerste bevalling echt een kacheltje en liep continu te wapperen als een vrouwtje in de overgang. ’s nachts dreef ik bijna letterlijk mijn bed uit door al het nachtzweten en verder bleek niezen zonder samengeknepen benen een vreselijk slecht idee en leek het alsof mijn hersenen een enkeltje Hong Kong geboekt hadden. Komt gelukkig allemaal best wel weer goed.
  3. Geen roze wolk
    Niet iedereen ervaart een roze wolk. Niet tijdens de zwangerschap, maar ook niet wanneer de baby geboren is. Mijn wolk was grijs met hier en daar een roze zonnestraaltje (klik!). Het herstel viel me tegen en ik moest enorm wennen aan de nieuwe situatie. Ook voelde ik niet direct een band met Julie. En weet je? Dat is eigenlijk best normaal.
  4. Elkaar dingen gunnen
    Of dit nu over slaap of eigen tijd gaat, gunnen is het toverwoord. Neem dingen van elkaar over wanneer je ziet dat de ander er doorheen zit, want als team ben je veel sterker. Zorg daarnaast dat je beiden je eigen vrije tijd houdt en laat elkaar soms uitslapen. Je hoeft geen afscheid te nemen van alles wat je lief was, dat is volgens mij nergens voor nodig.
  5. Maak een verdeling
    Een duidelijke en eerlijke taakverdeling voorkomt gezeik en is overzichtelijk voor alle deelnemende partijen. Hier geeft Renze standaard de avond- en ochtendfles; ik ben ‘s nachts aan de beurt. Ook kook ik standaard de flesjes uit en zorg ik ervoor dat de poedertoren weer bijgevuld wordt. In het geval van borstvoeding is dit natuurlijk iets lastiger, maar wellicht kan je partner dan juist wat meer huishoudelijke taken op zich nemen om jou in ieder geval op dat vlak te ontlasten.
  6. Onthoud: andere moeders doen ook maar wat
    Mijn favoriete quote van de Club van Relaxte Moeders. En echt, het is waar. Geef je je baby voldoende voeding en liefde? Dan kun je eigenlijk niet heel veel fout doen. In ieder geval niets wat je baby niet overleeft. Dus relax mama!
  7. Het is een fase
    Herhaal dat mantra wanneer je er doorheen zit. Een slechte dag? Hoort erbij. De volgende kan er al weer heel anders uitzien. Ik begrijp nog steeds niet altijd waarom Moos de ene nacht fantastisch slaapt en het de volgende verleerd lijkt te zijn. Gelukkig ben ik opgehouden me dat af te vragen. Gewoon accepteren en go with the flow! Zelfs extreem moeilijke baby’s worden over het algemeen vrolijke dreumesjes die je alle ellende weer snel laten vergeten.

    Laat geen complete handleidingen achter als je op pad gaat

  8. Gapen = slapen
    Mijn grootste eye-opener op weg naar een blije baby was leren zien wanneer Julie slaap nodig had en daarnaar te handelen. Een kwartiertje te laat op bed leggen kan er al voor zorgen dat je baby te vermoeid is om nog zelf in slaap te kunnen vallen. Inmiddels weet ik: gapen? Hup het bedje in. Ook wegkijken en trappelen met de beentjes zijn vroege slaapsignalen. Tip: lees Baby in een droomritme van Stephanie Lampe.
  9. Slaapritme
    Als je baby iets ouder is, zijn vaste slaaptijden belangrijk, zowel overdag als ‘s avonds. Hoe beter jij je eraan houdt, hoe makkelijker je kind zal slapen. En geloof me, dat wil je. Wij hebben hier fantastische slapers en ik ben ervan overtuigd dat dit niet alleen aan hun genen ligt.
  10. Bekkenbodem
    Waarschijnlijk weet je amper dat je er een hebt, maar geloof me: die bekkenbodem doet meer voor je dan je denkt. Helaas krijgt hij het vaak zwaar te verduren en dit is dan ook exact de reden waarom je rustig aan moet doen na de bevalling. Hoe stoer je ook bent. Daarnaast zul je moeten trainen en zelfs dan heeft je bekkenbodem maanden tijd nodig om op zijn oude niveau te komen. Ik heb na de vorige bevalling nooit meer kunnen touwtje springen – bedenk zelf maar waarom. De schade na mijn tweede bevalling moet ik nog opmaken. Wees alsjeblieft slimmer dan ik en train!
  11. Hij doet het goed
    Je vent doet dingen anders, maar anders is niet perse fout. Ik probeer altijd maar te bedenken dat zijn keuzes over het algemeen niet levensbedreigend zijn en daarom oké, hoe bizar ik ze soms ook vind.
    En oh ja: laat geen complete handleidingen achter als je op pad gaat en stuur niet om de haverklap een appje met de vraag of het allemaal wel goed gaat. Ja, dat gaat het en als dat niet zo is, laat hij je het vast wel weten.

Dit vind je denk ik ook leuk

Leave a Comment

broodjes hagelslag